Visste du at.....
Gilde kom på 18. Plass i 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index? Dermed rangeres Gilde foran merkevarer som Ruter, Statkraft, Tesla og Telenor.
Vi vet at stadig flere er opptatt av å kunne velge miljøvennlig. Det er vi også. Derfor jobber vi for å redusere vårt klimaavtrykk når vi produserer mat.
02. mar. 2020 Oppdatert: 26. mai 2020
Gilde sine middagsfavoritter får ny emballasje, der deler av emballasjen byttes ut med biobasert plast. Vi vil at det skal bli lettere for forbrukerne å velge miljøvennlige løsninger og innfører derfor tydeligere miljø-merking på våre produkter. Se etter det grønne Bioplast-merket på produktene som forklarer hvilken miljøfordel emballasjen har.
Endringen i emballasjen reduserer bruken av fossile ressurser tilsvarende over 1200 oljefat og reduserer CO2-utslipp med 387 tonn årlig. Det sparer klimaet for nesten 3000 flyreiser Oslo-Trondheim hvert år.
Gilde kom på 18. Plass i 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index? Dermed rangeres Gilde foran merkevarer som Ruter, Statkraft, Tesla og Telenor.
Plastmaterialet som vanligvis er brukt på disse produktene er laget av fossilt/oljebasert råstoff. Vi har erstattet deler av dette råstoffet med plast fra fornybart råstoff, nemlig etanol laget av sukkerrør. (For mer informasjon, gå til nettsiden Plasticoverde.
Produktene som får grønnere emballasje er alle de aller fleste pølsene fra Gilde og øvrige middagsfavoritter, som karbonader og kjøttkaker. Endringen vil skje løpende gjennom andre halvår 2018. Vi mener at vi har et ansvar for å gjøre produktene våre mer bærekraftig og ser hele tiden på hvordan vi kan bidra til et lavere klimaavtrykk fra våre produkter. Bærekraftig emballasje på våre mest populære produkter er et grep som monner.