02.03.20

Gilde klatrer på bærekraftsindeks

Gilde gjør et stort byks fra 28.plass til 18.plass i 2019-utgaven av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index.

– Det har vært mye debatt om kjøtt og bærekraft det siste året. At Gilde klatrer så mye på denne rangeringen tar vi som en stor tillitserklæring fra norske forbrukere, som ser at den norske måten å produsere kjøtt på er betydelig mer bærekraftig enn i mange andre land, sier merkevaredirektør, Nina Rishovd Stavenæs.

Sustainable Brand Index er Europas største varemerkestudie om bærekraft, og har blitt gjennomført årlig siden 2011. Studien har som mål å fremheve bærekraft og spre og øke kunnskapen om dette.

Samvirket og eier av merkevaren Gilde, Nortura, har ambisiøse målsettinger for å bli mer bærekraftig, og reduserte matsvinnet med hele 300.000 kilo i 2018. Co2-avtrykket fra transporten ble redusert med 10 prosent, og i 2018 ble det også gjort mange viktige grep for å gjøre emballasjen mer klimavennlig.

Tatt flere grep

Vi gjorde flere grep i 2018 for å gjøre produktene våre mer bærekraftige, der vi blant annet byttet ut fossil plast med bioplast på en rekke populære produkter. I tillegg har vi nå i 2020 byttet ut den tradisjonelle blikkboksen med klimasmart pappemballasje på hermetiske produkter som Gilde bogskinke, og på andre Nortura-produkter som Joikakaker, Snurring og Prior kyllingkjøtt.

Også Nortura og Prior klatrer på bærekraft-indeksen sammenlignet med fjoråret. I år er det Tine som topper hele rangeringen.

Les mer om hva Gilde og Nortura gjør i vår samfunnsrapport fra 2018