Flere spiser lam i hverdagen!

Med sterkt og tydelig fokus de siste fire årene har flere og flere norske forbrukere kjøpt sau og lam, og det er hverdagsproduktene som drar lasset.

15. sep. 2020

Arbeid over tid har gitt resultater

Gilde har over lenger tid jobbet med å øke salget av sau og lam – med mål om å bidra til bedre inntjening til bonden, og ikke minst vise at råvaren hører hjemme i den norske hverdagsmiddagen. Arbeidet har gitt resultater, og nå lanserer Gilde flere lammeprodukter til lammesesongen 2020.

Det tar tid å endre forbruksvaner, men strategien har fungert og fler forbrukere har fått øynene opp for sau og lam. Tidligere så mange på lam som fest og høytidsmat, men nå lager flere forbrukere enkle hverdagsmiddager med lam. Derfor vil det komme enda bredere utvalg i butikk til høsten.

Nye satsninger på lam denne høsten

Produktserien Gilde Hverdagslam har bidratt stort i å løfte lammesalget de siste årene. Nå blir produktene å finne i flere butikker enn noen gang og denne høsten lanseres fem nye hverdagsalternativer; kebabkrydrede strimler, ternet benfritt grytekjøtt, lammelår i skiver, fryst hamburger og fryst grytekjøtt. I tillegg videreføres grillnyheten lammelår i skiver med kryddersmør, som helårsprodukt i Gilde hverdagslam-serien.

Tidligere i år fornyet vi designet på Gilde gourmetlam, og nå kommer også Gilde sesong-lam i ny oppgradert innpakning. Serien vil markedsføres som «Hele Norges lam» og skal formidle historien om de ca. 9000 småfeprodusentene over hele landet som leverer kjøttet.